”Vi ser stor potential i att hitta fler skickliga medarbetare”// Pär Svärdsson, vd på Apotea

Nätapoteket Apotea är ett av flera företag som sett ett ökat rekryteringsbehov när fler väljer att nätshoppa under pandemin. När företaget kom i kontakt med 22-åriga Mohammad blev det starten på ett samarbete för att hitta ny arbetskraft via Unga i Jobb.

Bild på AMIF logotyp

Pär Svärdson är vd på Apotea och berättar om företagets utveckling under året som har gått.

– Vi växte med femtio procent 2020 och anställde hundratals under året. Som en aktör inom den snabbt växande e-handeln är vår största utmaning att hitta skickliga medarbetare.

Under perioden var 22-åriga Mohammad i stort behov av ett arbete. Han kom till Sverige från Iran som 17-åring. Efter att ha avslutat sin Komvuxutbildning till personbilsmekaniker i somras sökte han alla jobb han kom över. Men processerna gick trögt. Då fick han via ett bemanningsföretag nys om ett korttidsuppdrag på Apotea.

– Jag fick höra att det fanns chans till anställning efter uppdraget, och det blev som jag hoppades, berättar Mohammad.

bild på Mohammad och PärViktigt stöd i anställningskrav
Mohammad visade snabbt framfötterna och blev erbjuden en tillsvidareanställning. Eftersom han omfattas av den så kallade gymnasielagen finns det krav på hur en anställning ska vara utformad. För att få klarhet i villkoren kontaktades Unga i Jobb, ett initiativ av  Uppsala Stadsmission tillsammans med Stockholms Stadsmission, med finansiering av Asyl-, migrations- och integrationsfonden (AMIF).

– Det är svårt att förstå alla detaljer utan hjälp, nu fick vi tydlig information om vilka krav som behövde uppfyllas i avtalet. Stödet har varit jätteviktigt, säger Mohammad.

Startskott för matchningssamarbete
Genom stödet har både Apotea och Unga i Jobb sett potentialen i ett ömsesidigt samarbete – Apotea har ett stort rekryteringsbehov och Unga i Jobb kanförmedla och matcha kompetenta unga kandidater som är i behov av en anställning.

– Unga i Jobb ”känner” kandidaterna och kan som referens bidra till en bra matchning. Det är värdefullt, säger Pär Svärdson.

Drivkraften för Apotea är, förutom stabil rekrytering, att hjälpa unga som i flera fall står långt från arbetsmarknaden. Här ser Pär potential i e-handelsbranschen som helhet.

– Det finns fler företag med samma behov av rekrytering som bör blicka utanför gamla vanor i rekryteringsprocesser. I slutändan handlar det om att hitta medarbetare som vill arbeta, är skickliga och kämpar på med rätt inställning. Här tror jag att Unga i Jobb kan vara till stor hjälp för många, avslutar Pär.

Bild på Mohammad-Apotea1

Bild på Mohammad och Pär
Bild på Mohammad-Apotea2
Bild på Mohammad och Pär - Apotea