Hotell bjuder in Uppsalas hemlösa på julbrunch

Julbrunchen för hemlösa på Clarion Hotel Gillet börjar bli en tradition. För femte året i rad bjuder hotellet in de allra mest utsatta till en måltid i julens anda.

– Det känns fantastiskt att vi kan glädja människor på detta sätt med god mat och i vår mysiga miljö och värme, speciellt för de allra mest utsatta i samhället. Alla kan inte göra allt, men alla kan göra något. Det känns bra att kunna ge, det här är vårt bidrag till Uppsala som företag, säger Susanne Boije Fredlund, VD på Clarion Hotel Gillet.

Förra årets julbrunch såg annorlunda ut, då blev det inget julbord – hotellet var stängt på grund av pandemin. Men i år sker julbrunchen äntligen i gemenskap på hotellet igen. Genom att hålla avstånd och följa riktlinjerna så känner Susanne Boije Fredlund och Carola Matilainen, föreståndare för Stadsmissionens dagliga verksamhet för hemlösa, trygghet med att kunna ge hemlösa personer denna stund.

– Våra gäster på Mikaelsgården är vaccinerade med tredje dosen och vana sedan lång tid att hålla avstånd, säger Carola Matilainen. Vi är så glada att gästerna får komma in i värmen och njuta av detta i år.

Julbrunchen för hemlösa är känd för att vara det lugnaste julbordet hotellet arrangerar. Det serveras nämligen ingen alkohol.

– På söndag den 19 december klockan 11:30-13:30 serverar vi julbrunchen. Efter detta stänger vi dörrarna till hotellet en vecka framåt, säger Susanne Boije Fredlund.

Uppsala Stadsmission stödjer och hjälper människor som lever i hemlöshet och utsatthet i Uppsala. Stadsmissionen erbjuder öppna sociala verksamheter, enskilt stöd, gemenskap och arbetsträning. Verksamheten förnyas och utvecklas utifrån rådande behov och tillgängliga resurser, både genom långsiktiga och akuta insatser. Målsättningen är att människor ska återfå kontrollen över sina liv, känna hopp och livsglädje, samt tillhörighet i samhället.

För mer information, kontakta:
Carola Matilainen, föreståndare Mikaelsgården

carola.matilainen@uppsalastadsmission.se